Why I started taking sewing lessons


Hi! Vandaag deel ik met jullie waarom ik besloot naailessen te nemen en zelf te gaan naaien.
Omdat ik eigenlijk al mijn hele leven bezig ben met mode, is het niet gek dat het me leuk leek om zelf kleding te maken. Om zomaar een naaimachine etc. aan te schaffen is nogal een kostenpost dus is de drempel nogal hoog om dat zomaar te doen, als je geen ervaring hebt. Gelukkig heb ik een lieve mama waar ik de naaimachine van over mocht nemen. Wel had 'ie een schoonmaak en oliebeurt nodig omdat hij al lang stil had gestaan.

Anyway, even terug naar waarom ik precies naailessen wilde volgen: onderzoek. Tijdens mijn onderzoek naar het huidige modesysteem kwam ik er achter dat ik mijn geld eigenlijk helemaal niet uit wilde geven bij fast fashion winkelketen, waar je haast niet onderuit komt in deze maatschappij. Daarnaast vond ik een alternatief, slow fashion. Hierin staat het maakproces, ambacht en kwaliteit centraal. Ook is een transparant proces van productie tot consument hierin een belangrijk onderdeel. Omdat dit (vaak) nogal prijzig is, en ik ook nog studeer, kwam ik uit op zelfmaakmode.

Duf en saai vond ik het klinken. Wie maakt er nou nog zelf kleding dacht ik. Tot dat ik een tijdschrift van Burda tegenkwam. Moderne kleding zoals je het wel bij de fast fashion winkelketen tegen zou kunnen komen, maar dan maak je het zelf. Zo heb je er veel meer waardering voor, koop je minder snel troep en nog belangrijker: gooi je het niet zomaar weg omdat je kostbare tijd erin zit. 


Waarom ik liever geen geld meer uitgeef aan fast fashion?
Wij, de jonge(re) generatie weten over het algemeen niet meer hoe we kleding moeten maken, net als dat we niet weten waar het vandaan komt en wie het gemaakt heeft. Wel weten we ergens dat het nooit kan, een t-shirt voor 3 euro. Ergens hebben we wel een beetje een schuldgevoel, maar hier geven we ons niet aan over. We steken liever onze kop in het zand. Mode is de grootste vervuiler naast olie!  Elke cent die we uitgeven, sponsoren we eigenlijk het bedrijf waar we het uitgeven. Hiermee stimuleer je vaak het huidige if you ask meshitty as f*ck modesysteem. Niet duurzaam, niet fair. 

Natuurlijk heb ik ook aan de andere kant gestaan, kocht ik het liefst zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk. Toen was ik jong, wist ik niet wat er aan de hand was. Had ik niet de kennis die ik nu heb. Ook weet ik dat niet iedereen zelf wil en kan naaien en is niet iedereen even creatief. Wees je ervan bewust wat je koopt en waarom! 

Projecten waar ik nu mee bezig ben:
• Afstudeerprojecten: mode / natuurleer
• Rok maken (more soon)
• Logo borduren (more soon)

EN / Why I started taking sewing lessons? Main reason: research. The current fashion system is f*cked up. The most fashion stores we know, are fast fashion stores. Cheap and shitty quality clothing is what we find there. We don't appreciate our clothing anymore since we don't how it's made, where and by who.

Wait! There's an alternative: flow fashion. Too bad that this is a quite expensive altenative. But we're getting the concept of better quality, the proces and the transparency between production and consumer. But with a little budget of a student, flow fashion is still too expensive for most of us.

There's another solution: DIY Fashion! If you learn how to sew, you know how you can make your own clothing and fix them if necessary. We know who made it, and what the true costs were (okay almost). Most important, we appreciate the clothes again since we made them ourselves. 

Stop buying cheap shit that you'll probably wear once or never and ends up with the garbage! Think twice before you buy. 

Current projects I'm working on:
• Graduation projects: fashion / leather
• Making a skirt (more soon)
• Logo embroidery (more soon)

Let me know your thoughts on this subject! 

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.